nieuwe privacywetgeving nachtmerrieVeel Nederlanders beschouwen Europese regelgeving als de ver-van-hun-bedshow. Marketeers en verkopers zijn ook landgenoten, dus ik acht de kans groot dat sommige vakgenoten (nog) niet wakker liggen van de beslissingen die Brussel neemt. Tegen zowel marketeers als verkopers zou ik willen zeggen: ‘keep on dreaming’. Waarom? Simpel: de hoogtijdagen van koude acquisitie zijn definitief voorbij. In april van dit jaar zei Brussel ‘Ja’ tegen de nieuwe regels voor het verwerken van persoonsgegevens. In 2018 mogen bedrijfsgegevens (persoonlijke e-mailadressen en telefoonnummers) niet meer – zonder expliciete toestemming – misbruikt worden voor (koude) acquisitie per mail of telefoon. Beste marketeer of verkoper, ben je nu voldoende wakker geschud?

social selling met ron sellingRon Selling, ken je hem nog? Eind vorige eeuw maakte hij furore in de fake-documentairereeks ’30 minuten’ van Arjan Ederveen. Als creatieve duizendpoot gaf Ederveen zelf invulling aan de rol van Ron Selling. Hij verkocht zijn alter ego zo overtuigend dat veel mensen zich afvroegen: ‘Iedereen kent Ron Selling, waarom ken ik Ron Selling niet?’ Ze hadden het gevoel dat ze naar een serieuze reportage zaten te kijken. In werkelijkheid keken ze naar een levensechte persiflage op een bekende Nederlander in het Gooi. Als kruising tussen Frans Bauer, Dries Roelvink en Emile Ratelband zette Ron Selling de Gooische matras naar zijn hand. Enkele jaren geleden keerde hij terug op de beeldbuis in een commercial voor een telecomaanbieder. En ook op Facebook en Twitter liet de succesvolle entertainer weer van zich horen. Naast traditionele, commerciële wegen sloeg hij ook nieuwe paden in om zijn populariteit een boost te geven. Daarmee is Ron Selling voor mij de belichaming van hoe Sales 3.0 werkt. Ron Selling is social selling pur sang.

inbound marketing vruchten plukkenAls warm pleitbezorger van inbound marketing snoer ik criticasters soms de mond. Waarom ik dat doe? Sommige ondernemers zetten direct hun hakken in het zand als ik vertel over de voordelen. Sommige reacties vallen binnen de categorie ‘Wat een boer niet kent, vreet hij niet’. En dat is vreemd, want uitgerekend boeren zouden deze strategie moeten kennen. Deze week viel mijn blik op een artikel over de oorsprong van inbound marketing. Een wereldberoemd bedrijf in landbouwmachines publiceerde in 1895 het magazine ‘The Furrow’. Smid, uitvinder en oprichter John Deere gaf het blad uit om boeren te helpen binnen hun bedrijf de juiste keuzes te maken: inbound marketing avant la lettre.

koopbeslissingen inbound marketingHoud je van raadseltjes? Ik heb een leuke voor je. Wat is de overeenkomst tussen een kameleon die een vlieg vangt en het zomerjurkje dat ik afgelopen weekend in ’s-Hertogenbosch kocht? Weet je het al? Ik zal je een handje helpen. Beide beslissingen zijn genomen met het zogenoemde reptielenbrein. Een kameleon vangt instinctief een vlieg als hij honger heeft. En volgens onderzoeken van neuromarketeers maak ik mijn koopbeslissingen op dezelfde gronden: puur gevoelsmatig. 

vooroordelen over social mediaSocial media gebruiken? Voor veel ondernemers is het een brug te ver. De hakken gaan direct in het zand. En niet alleen de hakken. Als een struisvogel steken ze hun kop er ook bij. Vreemd. Als ondernemer grijp je toch elke kans aan om je te profileren én te communiceren met klanten. Graag reken ik af met de 3 grootste vooroordelen over het gebruik van social media. Hoogste tijd om ‘Nee’ en ‘Ja, maar’ te veranderen in een volmondig ‘JA!’ 

Laat inbound marketing, sales en CRM eendrachtig samenwerkenInternationale atletiekevenementen sluiten af met de spectaculaire estafettenummers 4 x 100 meter en 4 x 400 meter. De succesformule van deze disciplines overstijgt de snelheid van de lopers. Cruciaal is ook de onderlinge samenwerking. De eerste 3 lopers moeten op volle snelheid het estafettestokje doorgeven aan de volgende loper. Dat is elke keer weer een huzarenstukje. Er bestaat een opvallende overeenkomst tussen estafetteteams en de manier waarop inbound marketing, sales en CRM eendrachtig samenwerken. Estafetteteams gaan voor goud, voor uw bedrijfsteam is 'het stokje doorgeven' dé strategie om nieuwe klanten binnen te halen en te houden.