Afgelopen zomervakantie genoot ik met volle teugen van een dagje Zuid-Limburg. Een bezoek aan het drielandenpunt stond al heel lang op mijn agenda. Bovenop de Vaalserberg heb je vanuit de uitkijktoren Skywalk een adembenemend uitzicht. In één oogopslag zie je Nederland, België en Duitsland. Plotseling valt mijn blik op een groot doolhof, op een steenworp afstand van de uitkijktoren. Vanaf 34 meter hoogte zie ik families met kinderen dwalen door het labyrint. Terug op aarde wil ik dezelfde ervaring beleven. Linksaf, rechtdoor, rechtsaf: ik blijf zoeken naar de juiste route. Ik voel me als een onwennige ondernemer op het world wide web. Potentiële klanten zijn op zoek naar mij. Kunnen ze me niet vinden? Ben ik onvoldoende zichtbaar? Vreemd. Ik ben toch aanwezig.

Internet 1.0

Een uurtje later prik ik op een zonnig terrasje in Valkenburg met een gebaksvorkje in een kingsize punt Limburgse pruimenvlaai. Het water loopt me bijna uit de mond. Heerlijk. In mijn rechter ooghoek zie ik plotseling mensen in een gondellift het hoogteverschil overbruggen tussen Moeder Aarde en het hoogste punt van Valkenburg aan de Geul. Spontaan borrelt de volgende gedachte bij me op: als je op zoek bent naar ‘hoogtepunten’ is een kabelbaan een ideaal vervoersmiddel. Opnieuw maak ik spontaan een vergelijking met internet. Niet met het snelle, complexe internet van vandaag de dag, maar met de inrichting én werking van de digitale snelweg van 15 jaar geleden. De gondellift is het internet 1.0: traag, to-the-point en overzichtelijk. Herkenbaar?

Meegaan met vaart der volkeren

Nu staat de online wereld op zijn kop. Het internet 3.0 lijkt meer op een supersnelle achtbaan, inclusief raketlancering, duizelingwekkende kurketrekkers en ijzingwekkende loopings. Als je online gelijke tred wilt houden met de vaart der volkeren, moet je je aanpassen. Anders blijven unieke ervaringen en gewenste hoogtepunten uit. Kicks en clicks liggen op het internet in elkaars verlengde. De Gouden Gids is als richtingwijzer uit de gratie geraakt. Te voorspelbaar, te traag en zó 1995. Consumenten vragen niet meer naar de bekende weg. Ze stippelen zelf hun route uit. Daarbij krijg je de keuze: ben jij de eindbestemming van hun zoektocht. Aanwezig zijn is daarbij niet meer voldoende. Je moet ook vindbaar zijn in Google. Zichtbaar en herkenbaar. Kun je me nog volgen?

Online rollercoaster

Ik daag je uit om samen met mij plaats te nemen in een achtbaan. Graag wil ik je de ervaring van een rollercoaster laten beleven. Zet je virtual reality bril op en geniet van de snelheid en het uitzicht. Tijdens de tocht krijg je 4 keer de kans om even op adem te komen. Tergend langzaam klimt ons karretje naar een hoogtepunt om zich vervolgens in een split second in de diepte te storten. Als we stijgen, geef ik je 4 keer een overdenking voor online succes mee. In de afdaling plakt je maag tegen je ruggengraat en sta je 100% in de overlevingsmodus. Benut die momenten van bezinning en doe er online je voordeel mee.

Overdenking 1: Bouw aan een kennismonopolie?

De tijd van alles doen voor iedereen is voorbij. Het is bovendien ongeloofwaardig als je alle wijsheid in pacht hebt. Durf te focussen op specifieke doelgroepen en spits je toe op bijzondere oplossingen. Op deze wijze geef je houvast en richting aan de oriëntatietocht van potentiële klanten. Jij streeft naar de expertstatus op je vakgebied. Je wilt niet autoritair zijn, maar autoriteit uitstralen. Je slaagt erin om anderen hiervan te overtuigen. Dankzij je kennismonopolie word je warm aanbevolen en kun je rekenen op fans.

Overdenking 2: Straal online professionaliteit uit

Vanzelfsprekend geef je acte de présence op internet. Je profilering reikt verder dan een online visitekaartje. Natuurlijk hangen techniek, vorm en inhoud samen. Alleen is de zeggingskracht van je boodschap leidend. Potentiële klanten voelen zich aangesproken door jouw verhaal op je website, je blog en social media. Wat zij zoeken, kunnen ze bij jou vinden. Zonder omwegen. Jouw aanwezigheid voelt als ‘eigen haard is goud waard’. Dit gevoel van thuiskomen is de eerste aanzet tot contact en de eerste stap naar samenwerken.

Overdenking 3: Wees vindbaar voor wensklanten

De meeste mensen – en dus ook potentiële wensklanten – oriënteren zich via specifieke zoekopdrachten in Google op bevrediging van hun behoeftes en oplossingen voor hun problemen. Stem de techniek en de webpagina’s van je website af op de richtlijnen van Google. Zonder zoekmachineoptimalisatie – organisch of betaald – blijven jouw wensklanten rondstruinen in een labyrint of van het spreekwoordelijke kastje naar de muur lopen. Natuurlijk kun je op eigen houtje met SEO aan de slag. Wees niet naïef: SEO heeft zich ontwikkeld tot een vak van specialisten. Kies dus liever voor de smaakvolle vruchten van kruisbestuiving.

Overdenking 4: Haal rendement uit je online activiteiten

Het internet biedt een breed scala aan mogelijkheden om geld te verdienen. Durf bijvoorbeeld te adverteren op LinkedIn of Facebook. De kracht van online media schuilt in de mogelijkheid om de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon te bezorgen. Daarvoor leiden meerdere wegen naar Rome. Beperk je niet tot één route. Meet het rendement van je activiteiten. Valt het tegen, sla dan een andere weg in. Help potentiële klanten met behulp van tips, stappenplannen of whitepapers. En onderhoudt periodiek contact via een digitale nieuwsbrief. E-mailings stellen je in staat om gepersonaliseerd een aanbod te doen voor specifieke oplossingen. Ga ermee aan de slag en laat deze buitenkans op online succes niet lopen.

Afspraak maken?

Hebben bovengenoemde overdenkingen je geholpen om even uit de rollercoaster die internet heet te stappen? Alle vier de overdenkingen zijn bedoeld om je bewust te maken van je authenticiteit, aanwezigheid, zichtbaarheid en vindbaarheid. Vanzelfsprekend wil ik je hierbij graag ondersteunen met mijn kennis en ervaring over content marketing en inbound marketing. Interesse? Ik nodig je graag uit om gezamenlijk een kop koffie of thee te drinken. Bel (06) 50 89 72 33 of mail om een afspraak te maken.