metamorfose inbound marketing kleinEen van de mooiste transformatieprocessen in de natuur is de metamorfose van rups naar vlinder. Metamorfoses in de natuur vormen een inspiratiebron voor veranderingen in het bedrijfsleven. Veel bedrijven staan te springen om klanten die nooit genoeg krijgen van hun producten en diensten. En die zelfs met verve de rol van ambassadeur of promotor willen vertolken. In een veranderende online wereld is inbound marketing uitgegroeid tot hét middel om dit ultieme doel te bereiken. Creëer en deel content op het juiste moment, via de juiste kanalen en op het juiste tijdstip. En laat vreemdelingen zich stap voor stap ontpoppen tot ambassadeurs.

content marketing casablancaContent marketing is hot. Traditionele content managers grijpen zich vast aan de zogenoemde customer journey, de klantreis die een potentiële klant maakt vanaf het eerste contactmoment tot aan de daadwerkelijke aanschaf van een product of dienst. De content die bij deze klantreis hoort, is vaak actiematig en alleen gericht op sales. Volgens ondernemer en content-marketingspecialist Carlijn Postma werkt deze benadering op de lange termijn niet. Zij focust vooral op het vinden, binden en activeren van een loyaal en betrokken publiek. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor storytelling. Tijdens Digital Wednesday in Eindhoven lichtte ze een tipje van de romance tussen storytelling en content marketing op.

Social selling bloggen op LinkedIn klein LinkedIn en social selling vormen een krachtige twee-eenheid. Vanuit zakelijk oogpunt is LinkedIn het populairste sociale medium. Geen wonder. Het medium schept prima voorwaarden om relaties te leggen en te onderhouden, te inspireren en ideeën op te doen, plus kennis te delen. Alle drie deze voorwaarden zijn cruciaal voor social selling. Check je eigen gebruik van het medium maar eens. Welke pijlen heb jij op je online boog? Ben je voldoende vindbaar en zichtbaar? Social selling daagt je uit om nieuwe wegen in te slaan. En bloggen op LinkedIn is een beproefde manier om hieraan vorm en inhoud te geven.

online zichtbaarheid en vindbaarheidAfgelopen zomervakantie genoot ik met volle teugen van een dagje Zuid-Limburg. Een bezoek aan het drielandenpunt stond al heel lang op mijn agenda. Bovenop de Vaalserberg heb je vanuit de uitkijktoren Skywalk een adembenemend uitzicht. In één oogopslag zie je Nederland, België en Duitsland. Plotseling valt mijn blik op een groot doolhof, op een steenworp afstand van de uitkijktoren. Vanaf 34 meter hoogte zie ik families met kinderen dwalen door het labyrint. Terug op aarde wil ik dezelfde ervaring beleven. Linksaf, rechtdoor, rechtsaf: ik blijf zoeken naar de juiste route. Ik voel me als een onwennige ondernemer op het world wide web. Potentiële klanten zijn op zoek naar mij. Kunnen ze me niet vinden? Ben ik onvoldoende zichtbaar? Vreemd. Ik ben toch aanwezig.

hakken in het zand social mediaWeet je hoeveel mensen teksten, foto’s en video’s plaatsen, delen en liken op social media? Ook in Nederland neemt het aantal actieve gebruikers nog steeds toe. Zowel onder collega-ondernemers als potentiële klanten. Vaak bepaalt het type medium hoe populair het is bij een bepaalde doel- of leeftijdsgroep. Stap je als ondernemer op deze rijdende trein? Of blijf je volharden in de hardnekkige vooronderstelling dat je niks te zoeken hebt op media als Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube of Instagram? Of dat relaties niet zitten te wachten op jouw bijdrages? In beide gevallen is het de hoogste tijd om jou als criticaster van repliek te dienen.

klanten verleidenAls specialist in leadgeneratie ben ik mijn focus aan het verleggen van (koude) acquisitie naar inbound marketing. Het is uitdagend en bevredigend om deze transitie samen met opdrachtgevers en potentiële klanten door te maken. Sommige ondernemers gaan er vol voor, andere twijfelen over de meerwaarde van kennis delen. Laatst sloeg een netwerkrelatie mijn adviezen in de wind. Sterker nog: hij gaf me de wind van voren: ‘Anita, het is niet geloofwaardig als je je zo kwetsbaar opstelt in je blogs’, zei hij resoluut. ‘Je valt zo in je eigen valkuil en daar profiteert de concurrentie van.’ Ik schrok van zijn felle reactie, maar herpakte me snel met de volgende gewetensvraag. ‘Johan, met wie doe jij het liefst zaken: met mister perfect of met een persoon van vlees en bloed?’